Colombo

3 juli 2018 - Colombo, Sri Lanka

Ik ben nu weer enige dagjes verder. Tijd voor een vervolgje dus. Mn geldaffaire had ik na het hervinden v mn Visa kaart heel snel achter mij gelaten. De volgende ochtend direct scooter gehuurd en de omgeving verkend. Ik ben heel graag aan de zee en deze beach bruist, toch is het niets voor mij om er een hele dag te toeven. Scooterend vertrokken uit Arugam Bay naar Panama. Maar eu, mijn benzinetank wees ferm naar links en vlak voor het dorp was hij al int rood. Een tankstation was onvindbaar, gelukkig  verkochten ze wel herbruikflessen met benzine... In een voedingswinkel. Oef.

Met volle tank verder tuffen, langs een bizar kerkhof over een kronkelende weg naar uiteindelijk een heel mooie rustige baai, waar een handvol surfers hun best deden om op hun plank recht te staan als er al een goede golf kwam. Leek me zalig stekje. Mij onder een boom in mn nakie gezet en met zwembroekje aan met de golven gespeeld die soms wel onweerstaanbaar krachtig waren hoor, maar kbleef altijd wel kort bij de begane grond (amaai nu verschiet ik en roep het uit. Net op dit moment kruipt er hier op het terras een soort eekhoorn/muis over mijn voeten. Tbeestje precies nog harder geschrokken dan ik, haha)

Terug de scooter op en ik zag op de app dat je een heel eind de brousse in kon tot aan een nationaal park. Het was zalig tuffen over de weliswaar aarden weg vol putten en los zand. Altijd wel uitkijken dus. Ook naar dieren al was het hete middag en buiten olifantenpoep, hielden de beesten zich schuil (op ossen, apen, wilde pauwen, een vos en een soort kleine bevers na). Plots bordje naar archeologische site, toch eens gaan piepen.  Bleek een boeddistich (oud) heiligdom bovenop een rots. Te zijn. Wa het ergste is in al die heiligdommen, je moet overal je schoenen uit doen en gelijk hier is da dan op kokende steen lopen. Je voelt je voetzolen werkelijk verbranden. Het is dan spurten naar een pleje waar de grond wat schaduw heeft.
Ik weet niet of jij het Sri lankese krulschrift kan lezen. Ik niet. Maar toch volgde ik int terugkomen een pijl en mn vermoeden werd bevestgd. Een klim met in de rots uitgehouwen trappen naar het hoogste punt met kilometers ver zicht. Genieten weer

Nog verder gescooterd naar de ingang van het park. Enorm eu gesmuld van de "gratis tentoonstelling" met vitrines vol vuil, spinnewebben met daartussen vies oud spul en terug naar Arugam Bay.
Nu heb ik spijt dat ik zo weinig lef had. Bij het terugkeren kwam ik twee handjesvol rare kwiebedoos tegen. Te voet en met potten en pannen in hun handen. Ze waren wat versiersd. Maar ik durfde niet stoppen om er mooie fotos van te nemen. En verder viel mijn frank. Het waren pelgrims die op bedevaart waren van Jaffne (remember, helemaal in het noorden) naar hun heilige stad in het zuiden. Nu begreep ikook dat de groepen tot een 100tal mensen die ik op drie plaatsen zag liggen rusten, ook bedevaarders waren. En met wat ik nu weet. Zij stappen door het resevaat, snachts, net wanneer al die gevaarlijke dieren actief zijn. Elk jaar sterven er dan ook bedevaarders, vertrappeld door olifanten of als voedsel voor de roofdieren, als het al niet van uitputting is. Maar geen fotos dus. Flauwerik. Beetje boos op mezelf

Die avond (moe) nog genoten op het strand van Frankrijk - Argentinie en de volgende dag de taxi in. Voor 25€ bijna 400km de buik van Sri Lanka overgestoken. Na 8,5 u en bijna donker kwam ik in Colombo, de hoofdstad aan. Khem niet veel meer gedaan klein stapje gemaakt, maar in de pikke donker, met al da lawaai, getoeter en geloop om je heen in een totaal vreemde omgeving, dan leek het hotel me wat veiliger

Gisteren direct de stad in. Wat bruist dat toch zo een grote stad met overal kraampjes, verkopers, winkels en heel veel rommel. Ook hier weer niet echt met mijn fototoestel rondgelopen hoewel echt mooie dingen te zien. Ach mijn ogen hadden plezier das al iets
En een paar kilometer verder kwam ik in totaal andere buurt. Sjieke hotels en massas wolkenkrabbers in aanbouw. Ze zijn hier duidelijk wat van plan
In the Dutch Hospital genoten van een (duur) theetje en een hele babbel met Marina. Een 55 jarige uit Geneve die hier al een jaar woont en deze stek gebruikt om andere Aziatische landen te bezoeken. Een veel groter contrast met mij kan je niet bedenken. Ze wist alles van hotels en topplaatsen. Luxe was haar roeping. Haar vakantiestekjes waren wel crazy mooi, maar ik kan en wil geen 2-300€ per nacht besteden zanne. Ik heb vooral naar haar "fantastic views" op hare ipad mogen kijken en ondertussen kwam haar spraakwaterval vol van haarzelf niet tot stilstand en hoe ze overal "famous friends" had en waar je overal super lekker kon eten. Ze heeft me in hare auto (want gaat nergens te voet naar toe) nog een deel vd rijke buurt laten zien en waar wel hotel of residentie kwam.
Enfin. Toch wel een bijzondere ontmoeting. Maar zulke mensen moeten er ook zijn. Al was ze wat jaloers op de Madonna's in de wereld die zo maar 1000$ kunnen spenderen. Trouwens in mijn levendige hotelbuurt was ze nog nooit geweest. "To dirty". Thuisgekomen. Pint bier gekocht, de Belgen zien afzien ( tot laat deze ochtend) en mn laatste Sri Lanka plekje geboekt, 13€/ nacht. Zwembadje incluis haha

Deze ochtend terug naar Negombo, mijn beginplaatsje. Nu wel stekje aan de zee. Morgen vroeg, de vlieger op. Een nieuw avontuur te gemoet!
Khou jullie op de hoogte!!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jozef Dierckx:
    3 juli 2018
    Allee weer genoten onze avonturier pas maar op met je brommer groetjes slappel alles ok
  2. André Janssens:
    4 juli 2018
    Volg met plezier al je belevenissen. Zal ook eens wat vertellen van mijn belevenissen in deze voor Belgische normen tropische temperaturen. Gisteren 03.07.2018 voor nachtje naar Jazz festival Gent geweest met Griet en Klaas. Optreden van Lady Linn jazz-band en fantastische 78-jarige Tom Jones(echt goe) meegemaakt. Ondertussen het waterpeil van twee visvijvers van rijke familieleden op reis (J.D en M.) van jou terug aangevuld en dorst van plantjes gestild.
    Nog veel plezier en genieten maar.
    Groetjes ome opa Dré.