Dumbulla - Kandy

22 juni 2018 - Kandy, Sri Lanka

Voor ik start, het is super leuk hoor de steeds vele reacties, prive en op deze blog en het feit dat jullie het ook graag volgen. En zo komt het dat ik dingen zie en dan al soms er een tekst bij schrijf in mn hoofd. Tja, alleen reizen is inderdaad veel in je eigen praten nu na dik 14 dagen en vooral Engels spreken, denk ik nog wel int Westels hoor. Geen zorg.
En ja jullie zorgen soms, nog steeds geen darmproblemen of wa dan ook. Van die massa pillen op de eerste foto heb ik er (op mn twee dagelijkse snoepjes na) nog veel over. Oef
Op de fotos kan je al zien, kdoe weinig verschillende kleren aan. Van de zes onderbroeken heb ik er twee in gebruik. Net als van mn tshirts. Ik was dat elke avond met frisse zeep uit en smorgens is het droog.  Ik heb meestal ook dezelde afritsbroek aan en dat is het. Het leven bij ons is toch ingewikkelder zanne
Ik 's ochtends vroeg de bus gepakt in Trinco naar het centrum van Sri Lanka. Mn stop was Dumbulla een iets duurder verblijfje met zwembadje. Der zat nog net een bakvisje dat naar me lachte en ik ff met thee bij haar komen zitten voor ze vertrok (was paar dagen in Sri en had het ni gemakkelijk, voelde zich ni veilig...tja). Enfin na haar info direct mijn plannen aangepast. Je moet steeds flexibel zijn en direct na bijna 3 u bussen terug 1,5 u de bus op naar een vroegere koningsstad. Veel oude stenen gezien en twas al donker eer ik in mn zwembadje lag. Kwas weer enige klant, hoewel savonds ik gezelschap had van een rijzig persoon met lange blonde haren hmmm
Angelo, een Ciciliaan kwam er eten... En was op de dool. Was maanden in Australie met lief en die had het afgemaakt. De ttranen vloeiden nog gretig. Charme. Verder hele babbel over homobroer waar zijn extra gelovige ouders deden da hij dat niet was, en gewoon een vriendje had en verder trachtte hij zijn moeder te overtuigen dat zijn wietplanten gewoon gezond waren. Je bent rasta of je bent het niet.
Gisteren mijne wekker gezet om 04u. Jaja bij jullie 0u30! Ik met hotelvervoer in de pikkedonker naar een rots voor een zonsopgang. Vanaf 05 mocht je er op na het betalen v 2,5€. Amaai was serieuze klim. Kwerd vergezeld door nen hond en Park, ne jonge Zuid Koreaan die veel sneller was maar altijd wachtte omdat hij (schrik?) aan de weg twijfelde. Hij had wel een zaklamp bij ik een bijna platte gsm, maar twas toch beetje te pikkedonker en opt einde was het echt rorsklimmen en raden welke de juiste "weg" naar boven was. Amaai mijn oude knoken. Twas net schemer als we boven waren en de hond keek met ogen, 'waar blijfde gelle'.  In de verte doemde de Sigirya op, Sri Lankas beroemste rots (zie foto). Twerd  altijd maar lichter en der kwamen maar meer youpies aan, (dus belachelijk uiteindelijk da ik in de donker heb liggen net niet te verongelukken) om uiteindelijk de zon te zien opkomen... Omsingeld door allemaal wolken... Hahaha
Nog wel genoten van Sri Lankas (t)rots waar je 30$moest voor betalen om er op te raken!! Not with me
Bij het terugkomem nog verbaasd staan kijken naar een rivier... Weten jullie wat het is???
Kwas wel beteke moe, plonske, hapke, nog naar Boeddhas van 2000 j geleden gaan zien (wel genoeg gehad nu) en de bus op naar Kandy (mooie naam he). Ik had iets  wat luxerieus  besteld en twas dik in orde. Groot bed. Enorm terras enz. Ook aan de kamer was er een klein terrasje. Jammer maar de eigenaar droeg me op om als ik er niet was de ramen goed te sluiten om het pikken te voorkomen. Doemme ligde mooi en nu ist dat weer, maar ja, een arm land he... Bekijk de fotos maar met commentaar
Na twee heel vroege ochtenden raakte ik pas na negen uit mijn zalige bed. Lekker ontbeten en de heel drukke stad in. Ik de tempel vd heiligen tand bezocht. Dat tandje zorgt al 2500 jaar hier voor wat prullen. Oorspronkelijk komende van Boeddha himself, niet van zijne tandtist, maar van zijn crematie. Dat heilig kleinood kwam in Sri terecht, en als je dat tandje bezat mocht je hier de baas spelen, der is eeuwen voor gevochten. Ooit hebben de Indiers het gepikt en was het weer boel, maar het kwam terug naar Sri. De Portugezen waren da wa beu en vernietigden het in 1600. Maar zegden ze hier nu, twas niet den echte... En nu is de echte te bewonderen in Kandy, dwz ge ziet hem niet, maar ze komen elke dag met duizenden hem aanbidden... Al zegt mijne boek dat ook den deze een valse is en de echte erges verstopt zit. Ze kunnen mensen toch wat wijsmaken he
Khad nood aan wat rust na al dat gedoe en ik dook heel de namiddag de natuur in. Nog nooit gewandeld in een regenwoud tot vandaag. Echt fantastich!
Ik geniet nog van de donkere stad in de verte. Genieten jullie nog de frisheid, da moet zalig zijn!

1. Ellen:
    22 juni 2018
    Amai... zoveel herinneringen om mee te pakken! En die babbels her en der... daar heb jij vast en zeker deugd van. Wat een verhalen allemaal. De natuur is echt helemaal anders dan in ons Belgenlandje. Geniet ervan!
  2. Jozef Dierckx:
    22 juni 2018
    Allee weer een hele belevenis,vele groetjes uit Westel, vandaag 16gr veel wind.
    Welk seizoen is het daar nu?
    Al zicht op de derde week....wat gedaan ?
    Amusement, smakelijk, en genieten ???
  3. Mia:
    23 juni 2018
    Helaas ge zoekt nog niet direct terug te komen,ge hebt gelijk hoor,hier kende alles en daar is nog veel te beleven. Dat ge het naar uw zin hebt lezen we genoeg . Zeg dat op da been is da vogel sch ba. Geniet en droom nog verder van uw avonturen en als je terug bent kan je er een boek bij Amival laten maken(Die van Dierckx zijn klaar )X tot ziens
  4. Htpp://www.dewereldvankaat.be:
    24 juni 2018
    Zo geweldig leuk om dit alles te lezen ! Alsof we op de eerste rij zitten !
    Daarbij vergeleken lijkt ons Belgische leventje saai ! Tijd om er (voor mij toch !) ook wat avontuur in te gooien ! Het zal echter niet Sri Lanka zijn !
  5. Lieve:
    25 juni 2018
    Ja basicman, weer een magnifiek verhaal. Alle luxe thuis achterlaten kan deugd doen, hé of bijna alle luxe want je wilt gelukkig af en toe een luxebed om goed uit te rusten van vermoeide, indrukwekkende dagen en je wilt je verbinding met het thuisfront behouden. Dat is voor je achterban én voor jezelf fijn. Jij terug naar de basis, andere natuur en andere culturen, chaos in de steden, spijtig genoeg soms door de mens stukgemaakte mooie gebouwen, gelukkig ook af en toe mensen voor een goede babbel, rust en ongereptheid in de natuur. Hier doe ik het voor, schreef je laatst. Top! Hier kom je tot rust. Fysiek ga je soms to the bottom, word je gezuiverd door weinig te eten en véél 'water' te drinken en spiritueel kom je tot de essentie, hé. Fijn dat het je goed gaat!
  6. Lieve:
    25 juni 2018