Ella

24 juni 2018 - Ella, Sri Lanka

Op zich is zo rondreizen eigenlijk heel gemakkelijk. Zeker in een land als Sri Lanka waar er altijd bussen rijden voor een prikje naar hut en haar. Daarbij is het boeken van een slaaplek kinderspel met internet. Booking.com is zo gemakkelijk. Je geeft aan wat je wil, de prijs, bekijkt de fotos en leest wat commentaar en knopje drukken en dat is het. Nooit betalen op voorhand, altijd correct in afrekening ter plaatse. So easy. Nooit geen gedoe met het zoeken van een plek ter plaatse en dolen in een stad of in de zak gezet worden. En voor de rest gebruik ik heel veel maps.me. Geeft precies aan waar je bent en in welke richting je moet, hoe ver iets is en waar welk hotel of wat dan ook ligt. Nooit vragen, nooit echt zoeken. En dat is voor een reiziger een zegen en een tegenvaller voor de 'goede raad'gevers. Dus hou jullie niet in!!!
Ik had direct bij mn aankomst in Kandy een treinticket gekocht voor wat men beschrijft als de mooiste treinrit ter wereld. Je moet dan wel best in tweede klasse zitten (kunnen ramen open) en aan de rechterkant (mooiste zichten). Kortom bij het kopen was er enkel maar eerste klasse (airco, gn open vensters) en een stoel aan de linkerkant. Doemme toch. Maar ja, niks aan te doen.
Gisteren vroeg op en naar het station voor de zeven uur bommelen in de bergen (hoogste punt over de 1700m) naar een van de gezelligste plaatskes in Lanka; Ella!
Ik zoeken naar mijne wagon en plek, C31. Niet te vinden. Zegt de conducteur "you can sit wherever you want, C don't exist". Allez al da gedoe om niks. Onze twee eerste klassers waren maar voor 30% gevuld en je kon lopen en zitten naar believen. Ook werden de treindeuren al snel open gezet en kon je genieten van de prachtigste uitzichten. Fotos trekken was niet zo makkelijk. Net stond er wel een boom in de weg of was het mooie plaatje net minder mooi omdat je net die meters verder was.
Na aankomst in Ella, mijn wat luxueuzere hotel (17€/n) opgezocht. Ik heb 6 personen geteld... Om te werken en ik was er weer enige gast. Echt laagseizoen. Kwas wat moe en heb voor de rest genoten v mn grote bed, het uitzicht op de bergen en het voetbalspel van zwart geel rood. Hier staat dat overal voetbal op trouwens. Ella is een echt gezellig toeristenstadje. Iedereen van jullie zou het hier goed kunnen keren. Overal terrasjes bijvoorbeeld (in de grote stad Kandy geen enkel gezien)
Vandaag had ik niet echt een dagprogramma. Heb nog eens mijn wandelschoenen en stokken gepakt en begonnen aan een kleine wandeling naar de oude bogenbrug voor foto met trein. Kwas niet de enige. Na lang wachten... Bleek de trein geannulerrd en op de volgende wasr twee uur wachten. Not me haha. Kzag op maps.me nog wat weggeltjes en stapte maar door. En zo kon ik naar 'little Adam's peak' (den echte is om 02 opstaan en dan ben je smiddags terug, dik boven de 2000m maar niks vr mij dacht ik). De kleine dus, maar khad maar literke drinken en gn eten. Zal wel gaan dacht ik. En het ging. Een kilometer op weg stond ik oog in oog met "the most luxery resort of 2016" en khem eerst ferm genoten van een pint (0,650cc) en een grote en lekkere kiphamburger met een weergaloos uitzicht. Kmoest wel bijna 8€ betalen se dieven!  Ik mn wandeling naar de top wat moeilijk gemaakt, der was ook een trap, maar dacht het anders te moeten doen, alles toch overleefd. Om 17u was ik terug. Ff douchen en klaar voor... Een kookkursus Sri Lankees haha. Dat is wat anders. Rice and curry. 7 verschillende gerechten. Onze pa weet wat hij gaat krijgen als hij op woensdag komt eten in de toekomst!
Salodder en Bel-gi-je, Bel-gi-je!!

1. Mia:
    25 juni 2018
    Seg ni met uw geld smossen hè , wat gade gij verschieten als je terug thuis bent vd rekeningen.Foto in trein mooi. Kan jij al datum doorgeven wanneer wij Srilankees moeten komen eten , weet graag op tijd . Ocharme voor VA pasta was al erg maar nu dit Haha ofwel wil hij niets. Anders meer groetjes x
  2. Jozef Dierckx:
    25 juni 2018
    Krisje liever Westelse scampies voor mij, Curry kan ik niet tegen.
    Hier sluiten de deuren van de trein vanaf nu 3 min voor het vertrek. U zal zich moeten aanpassen en afkicken.
    Kom je tijdens je wandelingen niemand tegen? Hoeveel slangen al gezien? ( echte natuurlijk) .. veel plezier met het koken. Groetjes ook van ML