Jaffna

14 juni 2018 - Jaffna, Sri Lanka

Sinds eergisteren ben ik int noorden v SL. Het meest gekende gebied omdat ze nog maar enkele jaren geleden hier aant vechten waren. Tamil Tijgers weet je nog? Tis sinds 2009 vrede, maar tleger is hier overal. Hebben overal aan de kust hun 'resorts'
En alles wat in zekere zin nr de Tamils ruikt is verwoest
Zo huurde ik in mijn plekje in Mannar een scooter en trok het eiland rond. Rond is veel gezegd. Der is 1 lange weg v 30 km met soms beetje links en rechts wat te zien. Twas hl mooi en bizar. Zeker opt einde vh eiland, 18km van India en je zou denken enorme drukte. Maart leger hft het veer al jaren geleden gesloten en nu is de pier bijna helemaal opgeroest en overal kapotgeschoten huizen. Tis langs hier dar duizenden moslims toen zijn ontkomen aan de wraak vdbtijgers.  Toch einde vd wereld gevoel
Maar iets verder een leeg strand mee allemaal bootjes. De Indische oceaan riep op pootje baden in de snikkende hitte. Amper mijn bloot gat bestopt mee mijn zwembroek of daar stond ene in blauwe uniform. Van waar hij kwam, kweet het echt ni. Der was niemand. En dan: hi sir, whereyoufrom? Belgium (nooit v gehoord dus) dan, its not allowed to swim! Ik ???  Not swim, only my foots... Gadeweg. Ik moest opkrasselen grrrrrr. Ik was duidelijk een gevaar vr de nationale veiligheid.
Trouwens Mannar was om nog andere reden bizar. Twemelde er vd verschillende godsdiensten. De christenen naast moslims naast hindoes, overal kerken kapellekes, tempels enz. Tis nogal een gedoe. Afgelopen nacht rond 04u enorme lawaai, muziek uit luidsprekers. Ik deze ochtend vragen, wat was da??? Oh music of the church. Ik wat?? Yes, yess every day??? Zot zijn ze wel haha. Trouwens alle vissers hier zijn christenen en Ave Maria (inclusief soms met de grot vanons Bernadette) staat wekelijk overal.
Deze ochtend vlot nr de hoofdstad vh noorden Jaffna, 30j lang onbereikbaar, maar nu ist volle gaas vooruit. Onderweg overal werken (leggen wel eerst een nieuwe weg en zijn nu overal aant bruggen bouwen). Ook hier trouwens hebben onze Noorderburen aardig wa stenen opeen gezet. Indrukwekkend toch. Hoewel wa zijde er zoveel jaar later mee da ge kunt zeggen da je ooit in Sri Lanka de baas waart en nu nog geen voetbalploeg naar Rusland krijgt!
Nog een laatste ding. Ze zijn hier echt doof. Tkomt door da geklaxoneer den helen dag door denk ik. Da maakt da op bijna elke bus de dvd of muziek balkhard staat, altijd overstuurd met knop op 10. Zot zou ik worden... Maar khang mijne kop half buiten en geniet vd soms vreemde wereld die voorbij raast.
Enfin. Kvoel me soms gelijk Kuifje op reis spannend, leuk en grote ogen trekkend.
Ps voor zij die in hunnen hof een plantje willen met groeipotentie, kijk nr de foto's
So long folks!

1. De dochter:
    14 juni 2018
    Amai, wat een verhaal alweer! Toch leuk om te volgen. Nu ben ik tenminste eens mee met wat de pa uitsteekt! Stoere foto op je brommertje! Amuseer je nog en succes om 4 uur deze nacht!
  2. Gert:
    14 juni 2018
    Aha!!! Eindelijk gaan we over tot actie-verhalen!!!
    Met bijhorende foto! Precies Poncherello uit CHiPS 🛵🚨
    Sterk bezig, kapitein!
    Doe vooral zo verder (en blijf het met ons delen!)
  3. Mieke:
    14 juni 2018
    Die blauwe mens was zeker verschoten, hè Kris. Probeer de volgende keer eens met wat meer kleren aan, ik denk dat je er dan wel in mag. Al zoveel plaatsen bezocht op zo'n korte tijd, en al zoveel verhalen, plezant om te lezen!
  4. Lut:
    14 juni 2018
    Elke dag weer wat nieuws en het is leuk om te lezen - Uw kleren uitdoen om contact te leggen met de medemens - gij rap weg zekers