Trinco(malee)

17 juni 2018 - Kudawa, Sri Lanka

Gisteren extra dagje in Jeffna. Kwou het noorden nog bezoeken. Ik dag ervoor nog zoekende geweest achter een scooter. Adresje gevonden en ik er naar toe. Besteld en betaald, kwou zeker zijn.
Gisteren ochtend om 07 uit mn bed gebeld. No scooter mr Kris, i'm sorry. Direct klaar wakker. Wat nu?? Direct wat opties overlopen. Waar kan ik heen? Blijf ik nog in Jafna of ga ik door. Twas ambetant maar me snel herpakt. Ik eigenaar gebeld, "kwil extra dag blijven, maar dan moet jij zorgen vr scooter" give me an half hour... En yesss stond voor de deur met zelfs goekopere tweewieler. Ik om mijn geld voor die andere en GOOO...
Al moet ik zeggen eerder go. Twas een vinnig ding en hier direct drukke stad in. Kwou geen stom accident. Tzou mijn vakantie verknallen. Daarbij ist 100den keren uitkijken. Klamme handjes en veel extra zweet  tot ik in rustiger vaarwater kwam. Het beestje kreeg ik onder de knie en heb er nog van genoten. Altijd wel goe opgelet. Zeker is zeker
Eerst wat gezocht achter een boeddistisch fenomeen waar ze nu nog ni goed weten wat het is (zie foto) en dan verder naart noorden.
Dit was echt Tamil tijger gebied. En da merk je nu nog. Legerkazerne na legerkazerne. Heel veel normale wegen na al die jaren gewoon onderbroken en kilometres omrijden.  Zoals naar een "hot springs" aan de kust... Met koud fris water. Tleek me ni apetijtelijk en enkel gekeken. De vrouwen mochten ook zwemmen achter meters hoge blauwe muur. Vlak daarbij (kijk foto) mocht de bevolking genieten vd weldaden vh leger. Daarachter stonden de kapotgeschoten huizen.
Ik snorrend verder het Tamilland in, asfalt gedaan en over een hl stoffige weg. En plots kon ik (weggestoken v iedereen) de enorme verwoestingen zien. Huis na huis, dorp na dorp vernield en ondertss opgegeten door het woud. Ik passeerde ook een hindoetempel. Helemaal tot puin, overal kogelgaten. En vreemd der stonden en lagen overal eeuwenoude beelden. Kwas zo in de ban dat ik het hoofd (een 10cm) van een shiva beeldje nam en in mn broekzak stopte en dacht, da die ik eer aan doen en zet da thuis... Maar plots twijfelde ik, "en dan controle krijgen en altijd wa schrik hebbe om betrapt te worden, en wie weet welke onheilsdingen haal ik op mijn hoofd!" Ik terug en legde het hoofd op de grond vlakbij het lijf. Stom hė. Zo een mooi beeldje
Nog kilometers stofte ik naast een militair kamp, af en toe zwaaiend naar de turende eenzame kijkende soldaten (zie ook foto v vuurtoren waar 1 militair dag in dag uit moet gapen naar de zee om de eventuele vijand te dedecteren)   Enfin. Mocht je ooit "chief commander" worden. Zijn enorme villa aan de kust was er te bewonderen, veruit het indrukwekkenste en tgrootste wat ik hier gezien heb. Jammer voor jullie; verboden te stoppen, verboden te fotografferen. En ze stonden overal te piepen met hun geweren.
Allez. Twas toch weer een ervaring. Tijd voor kilometers lekker snorren langs de kust. Tmeest noordelijke punt bezocht. Nog mooie foto's van vissers en hun buit gemaakt. Lekker gezwommen in de heelijke oceaan en een uur terug van Point Pedro naar Jaffna.
Kwas toch blij dat ik zonder iets voor te hebben terug was. Mn volgende stek geboekt en bedje in.
Deze ochtend 06 op want twas 7u bussen nt Trincomalee (trinco  voor de vrienden) een resortplaatsje aan de oostkust. Vlak vr busstation de bus nog tgn gehouden. Op de laatste vrije zetel geplofd en welle weg. Met moet ik zeggen, een normale bestuurde  en de muziek slechts op 9.
Twas middag en slechts op vijf (5) uur rijden was ik in Trinco. Alles bruiste, zon bij de vleet, wit strand, palmbomen, eindelijk blank volk om me heen. En toch... Heb het hier moeilijker om mijne draai te vinden. Das gelijk de Meir, precies niks voor mij. Ook al ist ni overdreven zanne maar alles hier is in teken van de (jonge) toeristen.
We zullen wel zien zekers
Au revoir!

1. Mia:
    17 juni 2018
    Hey al mo goe dat ge dat koppeke terug gelegd hebt ,of ze zouden u een koppeke kleiner maken Gij durft nog al zo buiten dorp en de tamil tijgers rijden op e scootertje ik mis een foto van uw scooterke .geniet nog HEERLIJK VERDER X
  2. Jan en Anit:
    17 juni 2018
    Amaai,wat een avontuur!Je hebt al heel wat gezien en meegemaakt.Zorg wel goed voor jezelf.Blijf je verhalen doorsturen,we genieten elke dag mee van je avontuur!
  3. Lieve:
    17 juni 2018
    Elke dag een ander avontuur. Dat wordt straks alles samen een spannend boek! Je bent dan ook een geboren verteller. We worden meegezogen in je verhalen, voelen de spanning maar dat is niets vergeleken met wat jij beleeft. Unieke ervaringen, altijd alert en verstandige beslissingen, nog een tijdje en als een spriet terug thuis ... Het ga je goed, Kris!!
  4. Louis:
    18 juni 2018
    Van tijgers moet je gene bang hebben...pas op voor de leeuwen en olifanten..!!!😂Alleé zo te lezen ben je morgen nog niet thuis....